Női portré restaurálása
Restaurátori dokumentáció

A FESTMÉNY LEÍRÁSA ÉS ÁLLAPOTA ÁTVÉTELKOR
A vászonra festett olajkép restaurálása Reicher Péter (Nemzeti Portrétár Alapítvány) felkérésére történt meg. A félalakos portré idősödő hölgyet ábrázol, szalagokkal és csipkével gazdagon díszített ruhában. Nyakán, kendőjén, csuklóin fehér gyöngyfüzér, ujjain gyűrűk, fülében gyöngyökkel berakott fülbevaló. A háttér sötétbarna, egyszínű. A kép álló formátumú, mérete: 90×70,5 cm.
A festmény átvételkor sötét tónusú, repedésháló kialakulása nem jellemző rajta. Ezzel szemben a festékréteg vékonysága és a felület erős kopottsága jól látható, mely a korszak (1700-as évek második fele) festményeire nem jellemző – részben a festéstechnika miatt, részben az ólomfehér alkalmazásából adódóan, mely az oldószereknek, kopásnak egyaránt ellenálló kötést eredményezne. A felület valószínűleg korábban tisztíthatták, koptathatták.
A kép sárgás, vékony alapozórétegére kerültek fel a vékonyan a festett rétegek, melyek mindegyike – a sötét és a világos színek egyaránt – sérülékenyek voltak. Az ábrázolást átmenő fényben vizsgálva jól látható a rétegek vékonysága és az ecsetkezelés, mely a 18. századnál későbbi eredetet sejtet. A vászon hordozó hullámossága is megfigyelhető, mely a szöglyukak dupla sora alapján másodlagos, tökéletlen felfeszítésből adódik.


A portré átvételkor, a festett oldal és a hátoldal felől, totálfelvételek


Kopások a festett felületen


Az jobb kéz átvételkor, a festett oldal felől és átmenő fényben


Az arc átvételkor, a festett oldal felől és átmenő fényben
FELTÁRÁS, ESZTÉTIKAI HELYREÁLLÍTÁS
A szennyeződés eltávolítása gyenge oldószerekkel történt, úgymint 3%-os szalmiákszesz, Alkonek és foltbenzin 1:3 arányú keveréke, azonban a festett réteget ezek is kis mértékben oldották, mely szintén a későbbi datálás irányába mutat.
Ugyanezt támasztja alá, hogy a szennyeződésréteg eltávolítása után a festett réteg színei jelentősen nem változtak, a festő sötét, „piszkos” színeket használt, szürkéket a fehér csipkék, barnát és szürkés-zöldet a ruhaderék megfestéséhez.
A kép vakrámája ékelhető, de másodlagosan felhasznált anyagból átalakított, gyenge szerkezetű keret, nem volt alkalmas arra, hogy feladatát ellássa, emiatt ennek cseréjére került sor. A festmény barnára pácolt, új, ékelhető vakkeretet kapott.
A festett felületen csak néhány hiány pótlásáról kellett gondoskodni. A tömítésre használt massza enyvet, hegyikrétát és hármas keveréket tartalmazott (1 rész dammár, 1 rész velencei terpentin, 1 rész napon sűrített lenolaj), majd erre, a környezethez való színbeli beillesztés érdekében, akvarellel aláfestés került.
A kép ezután lakkbenzinben oldott dammárgyanta lakkot kapott. A tömítések és kisebb elszíneződések eltakarására beilleszkedő retus készült, csökkentett olajtartalmú olajfestékkel, kötőanyagként a lakk anyagát felhasználva. A végső lakkréteg anyaga Talens 004 retus lakk spray.




A festmény átvételkor és restaurált állapotban


A jobb kéz, átvételkor és restaurálás után
Budapest, 2022. július 13.
Vihart Anna festőrestaurátor
annavihart@gmail.com
0620/512-4600
TovÁBBI
Érdekességek